loading...
گروه شیمی شهرستان بناب
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
سوال 0 52 admin
علی درخشانی بازدید : 40 یکشنبه 05 دی 1395 نظرات (0)

 مطالبی بسیار مهم در مورد شیمی دهم                                

 دانلود سوالات 4گزینه ای شیمی دهم

  برای دانلود کلیک کنید

 

    

 

دانلود سوالات فصل(1)

نتیجه تصویری برای دانلود

رمزفایل:www.adshimi3.rozblog.com


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علی درخشانی بازدید : 2281 پنجشنبه 18 آذر 1395 نظرات (0)

ایزوتوپ ها و کاربرد آنها

برای بررسی ایزوتوپها از طیف نگار جرمی استفاده می شود.دستگاههایی از این نوع ابتدا توسط فرانسیس استون (۱۹۱۹) و آرتور دمپستر (۱۹۱۸) با پیروی از اصول روشهایی که جی جی تامسون در ۱۹۱۲ ارایه کرده بود ساخته شد. اگر عنصری شامل چند نوع اتم با جرمهای متفاوت (ایزوتوپها ) باشد، این تفاوت در مقادیر یونهای مثبت حاصل از این اتمها پدیدار می گردد.طیف نگار جرمی یونها را بر حسب مقادیر نسبت بار به جرم ، از یکدیگر جدا می کند، و سبب می شود که یونهای مثبت متفاوت در محلهای مختلف روی یک صفحه عکاسی اثر کند.

وقتی دستگاه کار می کند، اتمهای بخار ماده مورد مطالعه در معرض بمباران الکترونی قرار گرفته و به یونهای مثبت تبدیل می شوند.این یونها بر اثر عبور از یک میدان الکتریکی ، به قدرت چندین هزار ولت ، شتاب پیدا می کنند. اگر ولتاژ این میدان ثابت نگه داشته شود، تمام یونهایی که مقدار بار به جرم مساوی دارند، با سرعت مساوی وارد یک میدان مغناطیسی می شوند. این سرعت، مقدار بار به جرم و شدت میدا مغناطیسی، شعاع مسیر یون را در میدان مغناطیسی تعیین می کند.

اگر شدت میدان مغناطیسی و ولتاژ شتاب دهنده ثابت نگه داشته شوند، تمام یونهایی که مقدار بار به جرم مساوی دارند، در یک محل بر روی صفحه عکاسی متمرکز می شوند. این محل را می توان با تغییر پتانسیلی که موجب شتاب یونها می شود، تغییر داد. ولی یونهایی که مقدار بار به جرم متفاوت دارند در محلهای مختلف روی صفحه عکاسی متمرکز می شوند. هر گاه یک وسیله الکتریکی که شدت اشعه یونی را اندازه می گیرد، جای گزین صفحه عکاسی شود، دستگاه را طیف سنج جرمی می نامیم. با استفاده از طیف سنج جرمی می توان هم جرم اتمی دقیق ایزوتوپها و هم ترکیب ایزوتوپی عناصر (انواع ایزوتوپهای موجود و مقدار نسبی هر یک) را تعیین کرد.

ایزوتوپها، اتمهایی با عدد اتمی مساوی و عدد جرمی متفاوتند. این اتمها دارای خواص شیمیایی بسیار مشابه هم (در اغلب موارد غیر قابل تشخیص) هستند. مثلا در طبیعت دو نوع اتم کلر وجود داردکه هر دو ۱۷ پروتون و ۱۷ الکترون دارند ولی یکی دارای ۱۸ نوترون و دیگری دارای ۲۰ نوترون است. بنابراین، اختلاف ایزوتوپها در تعداد نوترونهای هسته ها آنهاست. بعضی از عناصر فقط به یک شکل ایزوتوپی در طبیعت وجود دارند(مثل سدیم، بریلیم و فلویور). ولی اغلب عناصر بیش از یک ایزوتوپ دارند.مثلا قلع دارای ده ایزوتوپ است. اصطلاح نوکلید، به طور کلی، برای گونه های اتمی به کار می رود.

بسیاری از ایزوتوپها از ایزوتوپها رادیواکتیو هستن ، یعنی ذراتی با فرکانس بالا را از هسته (مرکز) اتمهای خود را ساطع می کنند . از آنها می توان برای دنبال کردن مسیر مواد متحرکی که از دید پنهان هستند ، مانند جریان خون در بدن یک بیمار در بیمارستان ، استفاده کرد.

 

جریان خون

مقدار کمی از یک ایزوتوپ رادیو اکتیو به درون جریان خون بیمار تزریق می شود . سپس مسیر آن توسط آشکارسازهای خاصی که فعالیت رادیواکتیویته را مشخص می کنند دنبال می شود . این اطلاعات به یک کامپیوتر داده می شود ، که صفحه آن هر گونه اختلالی ، مانند انعقاد خون در رگها ، را نشان می دهد . با استفاده از روشی مشابه ، می توان از ایزوتوپها برای مطالعه جریان مایعات در تاسیسات شیمیایی نیز استفاده کرد.

 

فرسودگی ماشین آلات

آهنگ فرسودگی ماشین آلات صنعتی را نیز می توان با استفاده از ایزوتوپها اندازه گرفت . مقادیر اندکی از ایزوتوپهای رادیواکتیو به بخشهای فلزی ماشین آلات ، مانند یاتاقانها و رینگ وپیستونها اضافه می شود . سپس سرعت فرسودگی با اندازه گرفتن رادیواکتیویته روغنی که برای روغنکاری این بخشها به کار رفته است مححاسبه می 

 

.................................................................................

کاربرد رادیو ایزوتوپ ها در صنعت

مقدمه:

بسیاری از عناصر در چند شکل متفاوت هسته ای به طور طبیعی وجود دارند که به ،آنها ایزوتوپ می گویند. تمام ایزوتوپ های یک عنصر،خواص شیمیایی مشابه دارند و این در حالی است که بعضی از آنها خاصیت رادیو اکتیو دارند که رادیو ایزوتوپ نام دارند.

کاربرد تکنیک های هسته ای در مدیریت صنعتی و محیط زیست دائماً در حال افزایش است. جریان پیوسته عملیات آنالیز تحلیلی و پاسخ سریع ناشی از کاربرد تکنیک ها و  کنترل های هسته ای که رادیو ایزوتوپ های زیادی در آن دخیل هستند، بدین معنی است که سرعت جریان انجام کار افزایش یافته و داده های تحلیلی قابل اعتماد، دائماً می تواند در دسترس باشد. این نوع روند کنترل سرعت کار، کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت محصول را به دنبال خواهد داشت. صنایع مدرن هم از رادیو ایزوتوپ ها در جهات مختلفی استفاده می کنند که به بهبود تولید می انجامد و گاهی اطلاعاتی ناشی از این کاربرد به دست می آید که از هیچ روش دیگری نمی توانست قابل حصول باشد.

چشمه های رادیو اکتیو بسته شده در صنایع رادیو گرافی، اندازه گیری و آنالیز مواد معدنی مورد استفاده قرار می گیرد. ماده رادیو اکتیو با نیمه عمر کوتاه در ردیابی جریان مواد و یا اندازه گیری مخلوط کردن مواد به کار می رود.

گاما استریلیزاسیون برای محصولات پزشکی و محصولات حجیم و آنهایی که عمدتاً برای نگهداری مواد غذایی به کار می روند مورد استفاه قرار می گیرد. از آنجاییکه کبالت60 یک رادیو ایزوتوپ گسیلنده گامای پر انرژی است، اکثراً از آن به منظور فوق استفاده می گردد. این رادیو ایزوتوپ در راکتور های هسته ای و گاهی به عنوان یک محصول جانبی در راکتور های قدرت ساخته و تولید می شود.

رادیواکتیویته

رادیو گرافی گاما:

تکنیک رادیو گرافی گاما تا اندازه زیادی شبیه دستگاه اشعه ایکس، برای کنترل چمدان ها در فرودگاه و مراکز کنترل مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش به جای استفاده از یک ماشین بزرگ برای تولید اشعه ایکس فقط نیازمند به یک چشمه ای است که پرتو گاما از آن گسیل می شود. معمولاً این چشمه یک دانه یا حبه کوچک از مواد رادیو اکتیو در خود دارد که باید در یک کپسول تیتانیومی کاملاً سر بسته مورد استفاده قرار گیرد.

 چگالی سنجی:

در اینجا تابش یا اشعه از رادیو ایزوتوپی (چشمه رادیو اکتیو) حاصل می گردد که از شدت آن توسط یک جسمی که بین چشمه رادیو اکتیو و آشکار ساز قرار دارد کاسته شده است. در واقع دیتکتور ها این میزان کاهش را اندازه گیری می کنند. بر این اساس در اینجا یک دستگاه کنترلی می تواند به کار گرفته شود که حضور یا عدم حضور آن جسم و یا مقدار و یا دانسیته و چگالی آن را که بین چشمه و آشکار ساز قرار گرفته است، تعیین نماید. حسن استفاده از این کنترل کننده این است که در عمل کنترل یا اندازه گیری هیچ نوع تماسی با جسم مورد اندازه گیری وجود ندارد.

کنترل فرآیند های صنعتی:

طی هر یک از فرایند های صنعتی نقاط کنترل فراوانی وجود دارد که دقت این کنترل ها سبب بهبود کیفی، کمی، اقتصادی و سهولت انجام  کار می شود. کاربرد روشهای هسته ای و رادیو ایزوتوپ ها یکی از بهترین آنها محسوب می گردد.

یکی از کاربرد های تکنیک فوق استفاده از آن به عنوان خاکستر سنج قبل و بعد از فرآیند اختلال زغال سنگ به منظور اندازه گیری کیفیت زغال و ارتقاء  درجه اختلاط آن و تأثیر آن در مصرف بهینه زغال سنگ است.

دستگاه خاکستر سنج علائمی را صادر می کند که اجازه می دهد تغذیه زغال را از انواع مختلف آن تغییر و نسبت به نوع مناسبتر تنظیم نمود.گذاشتن این خاکستر سنج در سر راه بونکر های تغذیه روی خط انتقال می تواند کار دیگ های بخار را نیز طوری تنظیم کند که بهبود های لازم در یک دوره طولانی برای تولید و میزان حرارت حاصل گردد.حتی با تغییراتی می توان از روی میزان خاکستر و سایر فضولات تغذیه سوخت دیگ های بخار را متناسب و بهینه کرد.

 فلزات در صنایع :

در صنعت فلزات، رادیو نوکلویید ها ممکن است برای مطالعات دیفیوژن(پخش شدن ایزوتوپ ها) و تشکیل آلیاژها مورد استفاده قرار گیرند. کاربرد رادیو نوکلویید ها در مطالعه خوردگی و ساییدگی فلزات هم سبب دقت نتایج می شود. به عنوان مثال تحقیق در ساییدگی حلقه های پیستون موتور ها پس از اکتیو کردن حلقه ها، محل هایی که بیشترین ساییدگی را دارند در مرحله برگشت پیستون از بالا شناسایی می شوند. در بررسی پوشش ها مزیت کاربرد رادیو ردیاب ها انجام آزمایش  های کوتاه و کسب اطلاعات نسبتاً دقیق است. در عین حال به جای استفاده از نمونه های فعال شده، از کاشتن و یا کار گذاردن کریپتون?85 ،ممکن است استفاده گردد. در این صورت آزاد شدن کریپتون?85 اندازه ای از میزان و محل ساییدگی را به دست می دهد.

در صنایع آب، روغن و سایر سیالات فرایند انتقال را می توان با رادیو ردیاب ها مطالعه کرد. به عنوان مثال مطالعه آبهای زیرزمینی با استفاده از آبهای تریتیم دار امکان پذیر است. در این کاربرد حساسیت آشکار سازی بالای تریتیم ویژگی این روش محسوب می شود.

جذب و پراکندگی تابش:

جذب و یا پراکندگی تابش ناشی از چشمه های رادیو اکتیو در صنعت می تواند برای اندازه گیری ضخامت یا برای تست مواد مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال در تولید ورق های کاغذ، پلاستیک، ورق های نازک فلزی، این مواد از بین یک رادیو نوکلویید کپسول شده به عنوان چشمه رادیو اکتیو و یک آشکار ساز متصل به یک اندازه سنج به طور دائم عبور کرده و کنترل می شوند. رادیو نوکلویید در هر منظور مشخص طوری انتخاب می شود که پرتو گسیل شده به طور مؤثر و خیلی دقیق توسط ماده ای که مورد آزمایش است جذب شود. در این صورت ضخامت ورق های پلاستیکی به وسیله چشمه های ساطع کننده بتا تعیین می شود در حالیکه برای اندازه گیری ضخامت ورق های فلزی از سزیم?137 یا ساطع کننده گاما استفاده می گردد.

 

 

نویسنده:مژده اصولی


 

علی درخشانی بازدید : 41 پنجشنبه 04 آذر 1395 نظرات (0)

دسته بندی سؤالات شیمی کنکور (از سال ۸۵ تا کنون) + کلید

 

در سه مجموعه سؤالات زیر، سوالات مطرح شده از کتابهای شیمی ۲ و ۳ و ۴ در کنکور سراسری ۱۰ سال گذشته به تفکیک فصل های کتاب آورده شده است که مجموعه ای بسیار خوب و مناسب برای استفاده معلمان در تدریس برای آشنا ساختن دانش آموزان با سوالات کنکور می‌باشد.

اما ابتدا نگاهی آماری به تعداد سؤالات شیمی در کنکور ریاضی و تجربی در ۵ سال اخیر، به تفکیک فصل‌های کتاب:

Amar-91-95

 

 

سوالات شیمی۲ در آزمون های سراسری ۸۵ تا ۹۵ – به تفکیک فصل‌های کتاب
سوالات شیمی۳ در آزمون های سراسری ۸۵ تا ۹۵ – به تفکیک فصل‌های کتاب
سوالات شیمی۴ در آزمون های سراسری ۸۵ تا ۹۵ – به تفکیک فصل‌های کتاب

 

به درخواست برخی دوستان نسخه‌های خلاصه شده (۵ ساله) نیز تهیه شد:
سوالات شیمی۲ در آزمون های سراسری ۹۱ تا ۹۵ – به تفکیک فصل‌های کتاب
سوالات شیمی۳ در آزمون های سراسری ۹۱ تا ۹۵ – به تفکیک فصل‌های کتاب
سوالات شیمی۴ در آزمون های سراسری ۹۱ تا ۹۵ – به تفکیک فصل‌های کتاب

 

کلید سؤالات شیمی کنکور

 

پاسخنامه تشریحی سؤالات شیمی کنکور (۸۵ تا ۹۱) تهیه شده توسط جناب آقای عزیزی

پاسخنامه تهیه شده توسط جناب آقای نوری

 

 

 

 

 

علی درخشانی بازدید : 51 پنجشنبه 04 آذر 1395 نظرات (0)

مجموعه سؤالات دسته بندی شده‌ی امتحانات نهایی کشوری شیمی سوم + پاسخ کلیدی مسایل [تهیه کننده: علی‌رضا تمدّنی]

Shimi3_Nahayi_Tamaddoni

به‌روزرسانی ۱۲ مهر ۹۵: سؤالات تا شهریور ۹۵ اضافه شد.
به‌روزرسانی ۱۰ مهر ۹۴: سؤالات تا شهریور ۹۴ اضافه شد.
به‌روزرسانی ۴ مهر ۹۳: سؤالات سال ۹۳ اضافه شد.
به‌روزرسانی ۸ آذر ۹۲: سؤالات شهریور ۹۲ اضافه شد.
به‌روزرسانی ۲۴ مرداد ۹۲: پاسخنامه تشریحی به‌روزرسانی اضافه شد.
به‌روزرسانی ۲۱ مرداد ۹۲: بخش اول پاسخنامه تشریحی اضافه شد.
به‌روزرسانی ۲۳ تیر ۹۲: سؤالات خرداد ۹۲ اضافه شد.
به روز رسانی ۲۵ دی ۹۱: سؤالات دی ۹۱ اضافه شد.
به روز رسانی ۷ مهر ۹۱: سؤالات خرداد و شهریور ۹۱ اضافه شد.

همکار گرامیمان، جناب آقای علیرضا تمدنی، اقدام به گرد آوری و دسته‌بندی موضوعی سؤالات امتحان‌های نهایی پایه سوم ریاضی و تجربی (شامل سؤالات خرداد، شهریور و دی) از دی ۸۲ (همراه با پاسخ کلیدی مسایل) نموده‌اند که به مرو زمان به‌روز خواهد شد. هم‌چنین جناب آقای جلال نوری دبیر شیمی دبیر شیمی شهرستان مهاباد (آذربایجان غربی) پاسخنامه تشریحی این مجموعه را آماده نموده‌اند که به مرور زمان کامل خواهد شد. با تشکر فراوان از این دوستان گرامی به دلیل به اشتراک گذاشتن این مجموعه بسیار مفید و کابردی برای دانش آموزان و دبیران، در زیر می‌توانید این مجموعه ۱۲۱ صفحه‌ای را دانلود نمایید:

 

دانلود مجموعه سؤالات دسته بندی شده‌ی امتحانات نهایی کشوری (۸۲ تا ۹۵)

 

پاسخنامه تشریحی سؤالات بالا، تهیه شده توسط آقای جلال نوری

 

 

 

 

منبع»شیمی یزد

علی درخشانی بازدید : 31 پنجشنبه 04 آذر 1395 نظرات (0)

درسنامه ۱) فصل اول شیمی ۲ – ساختار اتم

شروعی قدرتمند برای کنکور ۹۶

با عرض سلام خدمت تمامی دانش پژوهان گرانقدر:

از این پس قصد داریم  با ارائه جزوات کنکوری و جامع به هر چه بهتر شدن کیفیت مطالعه شما در درس شیمی علی الخصوص دوستان کنکوری کمک کنیم، که به صورت مدون و  کلاسه شده جزوات کنکوری را برای شما عزیزان در سایت شیمی یزد قرار می دهیم.

با آرزوی موفقیت برای شما

C227-1

درسنامه ۱ ) فصل اول شیمی ۲ – ساختار اتم

 

علی درخشانی بازدید : 46 پنجشنبه 04 آذر 1395 نظرات (0)

توزین اتم ها با الکترون ها !

همانطور که می دانیم ، عنصرها دارای ایزوتوپ های مختلفی هستند و جرم اتمی ایزوتوپ های مختلف یک عنصر را می توان با    « طیف سنج جرمی » اندازه گیری کرد . از طرفی می دانیم که میکروسکوپ های الکترونی ، توان بالایی را در بزرگنمایی ذره های کوچک در اندازه های اتمی و مولکولی دارا هستند .

در روشی جدید ، دانشمندان توانسته اند جرم اتمی و درصد فراوانی ایزوتوپ های مختلف یک عنصر را با استفاده از میکروسکوپ الکترونی تعیین کنند .

1-weighingatom

در این پژوهش جدید که در دانشگاه وین اتریش انجام گرفته است ، پژوهشگران با یک میکروسکوپ الکترونی عبوری روبشی (STEM) ایزوتوپ های کربن موجود در ساختار گرافن را مورد بررسی قرار داده اند . در این پژوهش ، با تابش پرتوهای الکترونی به اتم های کربن گرافن ، تصویری از ساختار گرافن به دست آمده است . اما این پرتوها چگونه توانسته اند جرم ایزوتوپ های مختلف کربن را تعیین کنند ؟

می دانیم که کربن دارای دو ایزوتوپ کربن-۱۲ (C12) و کربن-۱۳ (C13) است . اتم های کربن-۱۲ از اتم های کربن-۱۳ سبکترند ؛ لذا پرتوهای الکترونی می توانند ضربه های سخت تری را به آن ها وارد کنند و آن ها را راحت تر جابجا کنند . از این رو ، تعداد الکترون های لازم برای جدا کردن اتم ایزوتوپ های مختلف کربن یکسان نخواهد بود . بنابراین از روی میزان تراکم الکترون های به کار رفته برای جدا کردن اتم های هر ایزوتوپ ، درصد فراوانی و جرم اتمی ایزوتوپ قابل اندازه گیری خواهد بود .

منبع:شیمی یزد
علی درخشانی بازدید : 132 پنجشنبه 04 آذر 1395 نظرات (0)

آزمون ساز کاملا فارسی و رایگان تستا 2.0 Testa 2.0 Released

 آزمون ساز کاملا فارسی و رایگان تستا 2.0 Testa 2.0 Released

آزمون ساز کاملا فارسی و رایگان تستا 2.0 Testa 2.0 Released

 

طرح کردن سؤالات يک آزمون، چاپ کردن و تکثير آن‌ها به تعداد مورد نياز، برگزاري آزمون به روش سنتي، تصحيح اوراق و اعلام نتايج مدت‌ها پس از برگزاري آزمون از مشکلات عمده اساتيد، معلمين و مدرسين و حتي داوطلبان شرکت در آزمون است.
اما امروزه با عمومي‌تر شدن استفاده از کامپيوترها، مي‌توان انتظار داشت در مراکز برگزاري آزمون، تعداد قابل توجهي کامپيوتر، در دسترس باشد. حال، اگر بتوان با توجه به توانايي بالاي کامپيوترها شرايطي را فراهم کرد تا مشکلات مذکور، کمتر و در کل، سرعت برگزاري يک آزمون تا حد ممکن سريع‌تر شود، مي‌توان از بسياري از اضافه‌کاري‌ها جلوگيري به عمل آورد.
«تستا» عنوان پروژه‌اي است که با همين هدف طراحي و پياده‌سازي شده است.
به عبارت ديگر «تستا» يک «سيستم مديريت آزمون آنلاين» يا Online Test Management System است که منتشر شده است تا جايگزيني مناسب براي روش‌هاي سنتي برگزاري آزمون باشد.

مهم‌ترين قابليت‌هاي «تستا» عبارتند از:
- تعريف آزمون با قابليت تعيين وقت، تعيين تعداد سؤالات نهايي، تعيين نحوه‌ي تعريف داوطلبان (توسط مدير سيستم و يا خود داوطلب)، تعيين رندوم بودن و يا نبودن نمايش سؤالات آزمون، تعيين چينش به صورت راست به چپ (مثل فارسي) و يا چپ به راست (مثل انگليسي) هم براي سيستم و هم براي هر آزمون، تعيين نمره منفي و ...
- امکان افزودن بي‌نهايت سؤال در هر آزمون با استفاده از اديتوري بسيار کامل و پيشرفته، بدون هر​گونه محدوديت در نمايش عکس، فيلم، صوت، کليپ و ...
- امکان تعريف داوطلبان توسط مدير سيستم و يا خود داوطلب با شرايط بسيار جالب
- مشاهده نتايج و آمار و نمدارها پس از آزمون توسط داوطلب
- جلوگيري از اجراي هرگونه تقلب در سيستم (جلوگيري از امکان آزمون مجدد توسط کاربر، جلوگيري از متوقف کردن زمان‌سنج آزمون، جلوگيري از رفرش کردن صفحه و ...)
- ثبت انتخاب‌هاي کاربران در لحظه انتخاب در زمان آزمون توسط تکنولوژي  Ajax
- مشاهده جزئي‌ترين آمار در پايان برگزاري آزمون توسط مربي و يا استاد و يا مدير سيستم. آمارهايي مثل: درصد پاسخگويي کاربران به هر آزمون، درصد پاسخگويي به هر سؤال، مشاهده کارنامه تک‌تک داوطلبان، مشاهده ميزان پاسخگويي داوطلبان به هر گزينه و آماري بسيار جزئي از هر آزمون.
- «تستا» به دو زبان انگليسي و فارسي قابل استفاده است و از بخش تنظيمات مي‌توان بين هر زبان سوئيچ کرد.
- «تستا» امکان ترجمه سيستم به هر زباني را به راحتي به کاربران مي‌دهد.
- «تستا» کاملاً Portable يعني «قابل حمل» است. با نصب تستا بر روي يک حافظه همراه، اين نرم​افزار هميشه همراه کاربر خواهد بود.
- «تستا» به يک زبان تحت وب نوشته شده است و در نتيجه قابليت اجرا بر روي يک وب‌سايت و يا بر روي يک کامپيوتر و مهم‌تر از همه، قابليت اجرا بر روي يک شبکه LAN و انجام آزمون به صورت گروهي را دارد.
- «تستا» براي اجرا به هيچ گونه تنظيماتي در سيستم عامل نياز ندارد. حتي نيازي به نصب هيچ نرم‌افزاري نيز نيست.
و ده‌ها قابليت ديگر که به تمامي آن‌ها در مستندات پروژه اشاره شده است.

-پسورد فايل فشرده : www.rasekhoon.net


انتظار مي‌رود با فراگير شدن «تستا» و سيستم‌هاي مشابه:
- از هزينه‌هاي زياد و گاهي بسيار زياد چاپ و تکثير اوراق امتحاني تا حد صفر کاسته شود.
- از مشکلات تکثير سؤالات؛ از قبيل: اضافه‌تر يا کمتر بودن تعداد برگه‌ها نسبت به تعداد داوطلبان آزمون، ناخوانا بودن يا واضح نبودن سؤالات و تصاوير، محدوديت در استفاده از تصاوير متحرک، فيلم‌ و غيره، انباشته شدن سؤالات تکثير شده و ... بسيار کاسته شود.
- فرايند تصحيح اوراق و اعلام نتايج در کسري از زمان صورت گيرد.
- اضطراب‌هاي داوطلبان آزمون در مدت زمان بين «شرکت در آزمون» و «اعلام نتايج» بي‌نهايت کاهش يابد.
- تأثير اشتباهات معمول انساني در زمان تصحيح اوراق، از بين برود.
- برگزاري آزمون‌هاي آزمايشي براي سنجش سطح علمي داوطلبان به يک امر بسيار آسان تبديل شده و با برگزاري مداوم آن‌ها، بر سطح آمادگي داوطلبان افزوده شود.
- داوطلب با محيطي دوست‌داشتني و کاربر پسند در حين آزمون روبرو باشد که مهم‌ترين مزيت آن کاهش اضطراب وي در حين آزمون خواهد بود.
- حضور کاربر در محل برگزاري آزمون الزامي نباشد.
- با توجه به امکانات سيستم، از قبيل نمايش تصادفي (Random) سؤالات، امکان تقلب در آزمون کاهش يابد.
- امکان تهيه سريع و خودکار آمارهاي بسيار جزئي از نحوه‌ي پاسخگويي داوطلبان تنها با چند کليک فراهم باشد.
و ده‌ها مزيت ديگر عايد استفاده کنندگان از اين نوع سيستم‌ها شود
- و...


مستندات پروژه «تستا»:
مستندات پروژه «تستا» به نوعي يک راهنماي جامع استفاده از آن به حساب مي‌آيد.
اين راهنما در 64 صفحه و با فرمت PDF آماده دريافت است.

فهرست مطالب ارائه شده در غالب مستندات به شرح ذيل است:

پيش از اجراي تستا

- مقدمه
- گسترش روز افزون استفاده از سيستم‌هاي OTMS
- مشکلات بر سر راه توسعه برگزاري آزمون به صورت آنلاين
- لغت «تستا»
- مشخصات اوليه سيستم مديريت آزمون آنلاين «تستا»
- «تستا» رايگان و Open Source است
- چرا «تستا» با يک زبان تحت وب پياده‌سازي شده است؟
- WAMP  مربوط به تستا، نرم‌افزار WOS است.
- روند کلي برگزاري يک آزمون توسط «تستا»
- دانلود «تستا»
- آماده‌سازي بستر لازم جهت اجراي «تستا»
- فعال و غيرفعال کردن WOS
- تنظيمات نرم‌افزار WOS
- اولين اجراي «تستا»؛ نصب «تستا»
- آدرس‌هاي ثابت «تستا»
- اصطلاح «مدير سيستم» به چه کسي اطلاق مي‌شود؟

آموزش گام به گام کار با کنترل پنل مديريت «تستا»

ورود به سيستم
1- افزودن آزمون جديد
تعريف سؤالات آزمون
2- آزمون‌هاي موجود
3- تعيين آزمون پيشفرض
4- کنترل پنل مديريت داوطلبان
5- آمارها و نمودارها
6- تنظيمات سيستم
شرکت در آزمون
صفحه نتايج
از «تستا» چطور در يک شبکه استفاده کنيم؟
اجراي «تستا» بر روي يک وب‌سايت
پشتيباني «تستا»
سخن پاياني طراح و برنامه‌نويس پروژه «تستا»

ضميمه‌ها:
- ضميمه شماره 1: رفع ايرادات احتمالي در هنگام راه‌اندازي «تستا»
- ضميمه شماره 2: کار با اديتور تستا
- ضميمه شماره 3: افزودن يک زبان جديد به «تستا»
- ضميمه شماره 4: مرورگر

در مورد عمده‌ترین تغییرات تستای 2.0 نسبت به تستای 1.7.1 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
-    امکان خروجی گرفتن از یک آزمون و وارد کردن آن در یک تستای دیگر
مهم‌ترین ویژگی تستای 2 امکان Export گرفتن از یک آزمون است. به این معنا که پس از طراحی یک آزمون در تستای مبدأ (به طور مثال، تستایی که بر روی کامپیوتر منزل نصب است) می‌توانید از آن یک خروجی گرفته و در تستای مقصد (به طور مثال، تستایی که بر روی کامپیوتر آموزشگاه نصب است) Import کنید.
-    امکان نمایش تراز داوطلب:
اگر مدیر سیستم در هنگام تعریف یک آزمون، اجازه دهد، داوطلب پس از آزمون، علاوه بر مشاهده نتیجه عملکرد خود و پاسخ‌های صحیح، می‌تواند تراز خود را نسبت به دیگر داوطلبان مشاهده نماید.
-    امکان تعیین جواب تشریحی برای سؤالات و نمایش به داوطلب، بعد از آزمون.
-    امکان افزودن دسته‌ای کاربران
-    ثبت IP و مشخصات مرورگر داوطلب جهت جلوگیری از تقلب در آزمون:
از آنجا که تستا این روزها بر روی سایت‌ها نصب و مورد استفاده واقع می‌شود، ممکن است یک داوطلب دو بار با نام کاربری‌های مختلف در آزمون‌ها شرکت کند. (بار اول با یک نام جعلی و وقتی سؤالات لو رفت، بار دوم با نام واقعی) و یا اینکه ممکن است یک داوطلب به جای هم‌کلاسی‌اش نیز در آزمون شرکت کند! برای رفع این مشکل، IP و مشخصات مرورگر داوطلب نیز در لحظه شرکت در آزمون، ثبت می‌شود. مدیر سیستم با بررسی این دو مورد می‌تواند به راحتی متقلبین را شناسایی کند.
-    امکان اعلام اتمام فرجه شرکت در آزمون:
یکی از کمبودهای تستا این بود که اگر مدیر سیستم یک آزمون را تمام شده اعلام می‌کرد، آن آزمون غیرفعال می‌شد و داوطلب بعد از آن نمی‌توانست نتایجش را مشاهده کند. اگر مدیر می‌خواست اجازه مشاهده نتایج را بدهد باید آزمون را فعال می‌کرد که در این صورت می‌شد در آزمون شرکت کرد. در تستای 2 این امکان وجود دارد که شما یک آزمون را تمام شده اعلام کنید، اما داوطلبانی که قبلاً در آزمون شرکت کرده‌اند، بتوانند نتایج خود را مشاهده کنند.
-    امکان پرینت گرفتن از یک آزمون برای برگزاری آزمون به صورت سنتی:
اگر به هر دلیلی، دردسرهای شبکه و یا کمبود سیستم اجازه نداد که آزمون به صورت آنلاین و با تستا برگزار شود، این امکان فراهم شده است که سریعاً از سؤالات آزمون یک پرینت گرفته شود و به صورت سنتی (بر روی کاغذ) برگزار شود.
-    به انضمام بهبودهای بسیار در ظاهر و عملکرد سیستم...
مشخصات فايل:
- نام فايل: Testa
- فرمت: zip
- حجم هسته پروژه «تستا»: 4 مگابايت
- حجم فايل مستندات: 1.5 مگابايت
- فرمت فايل مستندات: PDF
- حجم فايل دانلودي (پروژه، همراه با نرم​افزار ومپ و مستندات): 15 مگابايت
- نسخه «تستا»: V2.0

-پسورد فايل فشرده : www.rasekhoon.net

 

علی درخشانی بازدید : 45 دوشنبه 01 آذر 1395 نظرات (0)

وبلاگی برای آزمایش‌های پایه دهم

وبلاگ آزمایشگاه شیمی مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان. در این وبلاگ آزمایش های شیمی کتاب آزمایشگاه علوم پایه دهم که توسط خانم پریسا نکویی (سرپرست آزمایشگاه شیمی مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان و دارای مدرک دکترای شیمی تجزیه) در آزمایشگاه مرکز انجام شده است همراه با تصاویر مربوطه قرار داده می شود. طبق گفته ایشان سعی بر این است تا آنجا که ممکن است آزمایش ها ساده شده و دستورالعمل ساده شده ی آن در اختیار همکاران عزیز قرار گیرد.
 

 

chemlab.blogsky.com

علی درخشانی بازدید : 172 دوشنبه 01 آذر 1395 نظرات (0)

استوکیومتری یا تناسب؟

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%88%da%a9%db%8c%d9%88%d9%85%d8%aa%d8%b1%db%8c

البته که آن‌قدر سن ندارم که به‌خاطر آورم آغاز ماجرا را، اما مطمئنم که از روز اول تدریس مبحثی به‌نام استوکیومتری، در کنار آن انواع و اقسام روش‌های حل مسئله نیز در ایران ارائه شده‌است. اوج رواج این مسئله اما بر می‌گردد به انتشار کتاب همکار محترم، آقای بهمن بازرگانی که در کتاب پرفروش‌شان، روش استوکیومتری را مورد نقد قرار داده و حل مسئله بااستفاده از نسبت و تناسب را رواج دادند.

در سال ۹۰ یا ۹۱، وقتی وارد یک کتاب‌فروشی شدم و از ایشان کتاب شیمی انتشارات تخته‌سیاه را خواستم، بی‌درنگ مرد فروشنده پرسید که “چرا بازرگان نمی‌بری؟” و از آن‌جایی که هیچ وقت چهره‌ام متناسب با سن نبود، ادامه داد که: “به قیافتم می‌خوره پشت کنکوری باشی!”

 

نیمی از ساعت را صرف صحبت با ایشان کردم که به این دلیل و آن دلیل، کتاب استاد بازرگانی برای یک کنکوری مناسب نیست و فروشنده طوری که انگار به جد و آبادش توهین شده باشد، با خشم بسیار گفت: “نهـ! مث که تو اصن حالیت نیس! برو پسر جون! اصن کتاب نداریم!” و من خیلی شرافتمندانه سرم را پایین انداختم و با تشکری خشک زیر لب، مغازه را ترک گفتم.

البته که هدف از این نوشته تخریب شخص یا اثر معنوی ایشان نیست. کتاب استاد بازرگانی یکی از کتاب‌های موردعلاقه‌ی من است و هرازچندگاهی در برخی از مباحث، نگاهی به آن می‌اندازم و از سبک گفتار کتاب، چیزی در ذهنم می‌نگارم تا فردایش در کلاس به خورد زبان‌بسته‌های مردم دهم؛ لیکن بزرگ‌ترین نقطه‌ی اختلاف من و کتاب مهندس بازرگانی، درباره‌ی روش حل مسائل استوکیومتری است.

در تمامی کتب مادر شیمی، از کتاب ابینگ گرفته تا سیلبربرگ و مرحوم مورتیمر، روش حل مسائل استوکیومتری، همان روش کسر بندی داده‌های مسئله است و هیچ یک حتی اشاره‌ای کوتاه هم به روش‌های تناسبی ندارند. اگرچه ردپای روش تناسب را می‌توان در برخی مسائل موجود در کتب شیمی تجزیه پیدا کرد. پایه و مبنا اما کتب مادر شیمی عمومی هستند چراکه برای افراد مبتدی در شیمی نوشته شده‌اند و سؤال این‌جاست که آیا همه‌ی دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی و کنکوری در رشته‌ی شیمی ادامه‌ی تحصیل خواهند داد؟

استدلال مهندس بازرگانی درباره‌ی استفاده از تناسب‌ها، حل سریع مسئله است که البته در حل تست‌های کنکور سراسری بسیار مفید خواهد بود اما مشاهدات خودم و پرس‌وجو از دانش‌آموزان درباره‌ی حل مسائل با استفاده از روش تناسب، به این نتیجه مرا رساند که در اکثر موارد، دانش‌آموزان در استفاده از روش تناسب دچار گیجی و اشتباه در قراردادن درست اعداد در کسرهای مربوط به تناسب می‌شدند. با این وجود اما برخی از دانش‌آموزان اصرار زیادی بر استفاده از تناسب دارند.

راه حل من اما برای جلوگیری از اتلاف وقت، خواندن کسرها در ذهن است. وقتی هر کسر را در کسر بعدی ضرب می‌کنیم، باید کسر بعدی طوری نوشته شود که واحد صورت آن، با واحد مخرج کسر قبلی ساده شود و همین نکته‌ی ساده، بزرگترین نقطه‌ی قوت استفاده از این روش است. هنگامی که دانش‌آموز بر مسائل مختلفی تسلط پیدا کند، می‌تواند واحدهای اعداد را به‌جای نوشتن و طولانی کردن کسرها، در ذهن خود بخواند. در این صورت تنها چند کسر با اعداد باقی می‌ماند. بدون هیچ مزاحمی می‌توان عددها را ساده کرد.

با همه‌ی این تفاسیر، دوست دارم نظر همکاران عزیز و سایر دانش‌آموزان درباره‌ی این مسئله را نیز بدانم.

برای دسترسی به درسنامه‌های شیمی کنکور و دانشگاهی، به www.hrsaadati.ir مراجعه کنید.

علی درخشانی بازدید : 95 دوشنبه 01 آذر 1395 نظرات (0)

دانلود صفحاتی از کتاب خط به خط با شیمی دهم

khatbekhat-shimi10

کتاب خط به خط با شیمی دهم: شامل درسنامه، پرسشهای کتاب، پرسش و تمرین اضافی…

نوشته حیدر معینی و ابراهیم حجتی، دبیران شیمی اصفهان

به گفته مولف کتاب: در این کتاب درسنامه به صورت خلاصه بیان شده، سوال های کتاب همراه با سوال های اضافی، سوال چهار گزینه ای، سوال المپیاد مربوط به همان مبحث انتخاب شده، در پایان فصل سوال های خط به خط کل فصل آمده و تعدادی از سوال ها پاسخ دارد و بقیه به عهده دانش اموز می باشد …

۲۰ صفحه اول این کتاب را در لینک زیر دانلود نمایید:

 

دانلود بخش هایی از کتاب خط به خط با شیمی دهم

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما در مورد وبلاگ چیست
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 187
  • بازدید سال : 1,374
  • بازدید کلی : 15,207